گاهی ممکن است فروشنده خانه را به چندین نفر بفروشد. برای جلوگیری از این اتفاق، پس از تنظیم مبایعه نامه، فروشنده و خریدار، به بنگاه های معاملات ملکی رسمی میروند تا مبایعه نامه خود را در سیستم جامع ثبت کنند.
انتقال سند ملک یکی از مهم ترین چالش هایی است که اشخاص بعد از پیدا کردن ملک مورد نظر با آن مواجه هستند. افراد باید طبق ضوابط و مقرراتی که در قانون مشخص شده عمل کنند تا دچار مشکلات و دردسر های بعدی نشوند. در
مجله دلتا به بررسی موارد مهم مراحل انتقال سند ملک و هزینه های مربوط به آن پرداخته شده است. در ادامه با ما همراه باشید.
توافق؛
شاید بتوان گفت اولین مرحله از مراحل انتقال سند ملک، توافق بین فروشنده و خریدار است که در قالب قولنامه ثبت میشود. در قولنامه رضایت دو طرف از انجام معامله اعلام میشود و در آخر فروشنده و خریدار آن را امضا میکنند. در موردی که دو شاهد مرد قولنامه را امضا کرده باشند، مبایعه نامه گفته میشود.
مبایعه نامه سندی غیر رسمی است که قرار است به سند رسمی تبدیل شود. باید در نظر داشت که هر یک از بند های ذکر شده در مبایعه نامه، میتواند به نفع یا به ضرر افراد استفاده شود پس در نوشتن آن باید خیلی دقت شود. در مبایعه نامه لازم است شرایطی ذکر شود که در زیر به آن ها اشاره شده است:
گاهی ممکن است فروشنده خانه را به چندین نفر بفروشد. برای جلوگیری از این اتفاق، پس از تنظیم مبایعه نامه، فروشنده و خریدار، به بنگاه های معاملات ملکی رسمی میروند تا مبایعه نامه خود را در سیستم جامع ثبت کنند. مشخصات ملک، و نیز خریدار و فروشنده در سیستم ثبت شده و کد رهگیری صادر میشود. این سیستم سراسری است، پس در نتیجه اگر فروشنده بخواهد هم زمان یک ملک را به چند نفر بفروشد، سیستم خطا میدهد. سپس فروشنده با شناسنامه و اصل سند، به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه میکند و با ارائه مدارک لازم برای انتقال سند ملک، تشکیل پرونده میدهد. دفاتر ثبت و استعلام سند با داشتن مدارک مربوطه استعلام گیری میکنند. این استعلام حدود دو هفته زمان میبرد و گرو بودن سند یا قرارگیری در طرح های ساخت و ساز شهری را بررسی میکند.
فروشنده موظف است پس از اخذ نامه ای از دفتر اسناد رسمی، مراحل زیر را برای سند زدن ملک طی کند.
انتقال سند ملک
در آخرین مرحله در انتقال سند، انتقال قطعی سند است. بعد از انجام همه مراحل دو طرف معامله با داشتن مدارک شناسایی، مفاصا حساب شهرداری، مفاصا حساب دارایی، سند مالکیت، کپی مبایعه نامه و کد رهگیری، گواهی پایان کار، استعلام ثبتی و کد پستی به دفاتر اسناد رسمی مراجعه میکنند. در پایان سندی مطابق با شرایط توافق دو طرف معامله در دفتر اسناد رسمی تنظیم خواهد شد.
اثبات مالکیت ملک چگونه صورت می گیرد؟
نکات حقوقی در خرید و فروش ملک مشاع
درباره این سایت